Mise č. 263  ze dne 29. 8. 1944

     Dne 29. 8. 1944 časně ráno odstartoval z italského letiště ve Foggii mohutný bombardovací svaz, jehož cílem bylo Ostravsko, zejména tamní rafinerie a zásoby pohonných hmot na seřazovacím nádraží v Ostravě - Přívoze. Tato letecká bitva patřila k největším, které nad střední Evropou svedla 15. americká letecká armáda proti německé luftwaffe. Podle dostupných pramenů bylo do akce vysláno 599 bombardérů (B-24 a B-17) a 294 letadel stíhacího doprovodu (P-51 a P-38). Pokud víme, že posádky bombardérů tvořilo deset letců, můžeme si spočítat, že ve vzduchu bylo více jak šest tisíc lidí, kteří letěli vstříc nejistému osudu. Mohutný útočný proud měl toto pořadí:

Jako příklad je uveden rozkaz pro jednu skupinu z ranního brífingu.

 

Hlavní stan 2. bombardovací skupiny (H)

  • 1. Tato skupina, sestávající z 28 letadel, zničí ropné rafinerie v Přívoze v Moravské Ostravě - seřaďovací nádraží, Československo.
  • 2. Sraz: Amendola, 12000 stop, 0807 základna
  • 3. Cesta tam: základna, kontrolní bod, Pitomica (45/58N 17/14E), Ersekujvar (47/59N 18/10E), Horní Lideč (49/11N 18/04E), IP, cíl
  • 4. Cesta zpět: soustředění v oblasti Hatvan (47/07N 17/31E Maďarsko), Njegosevac (45/34N 18/12E), Dava (4540N 17/31E), kontrolní bod, základna
  • 5. IP: Neutitschein (Přípravný bod Nový Jičín) (49/36N 18/01E)
  • 6. Výška bombardování: 26000 stop
  • 7. Náklad bomb: 20 ks tříštivo-trhavých, každá o váze 250 liber. Zapalovač v přední části zpožděný o 100 milisekund, zapalovač v zadní části zpožděný o 25 milisekund
  • 8. Doprovod: 6. skupina 306. stíhací divize během pronikání, u cíle budou chránit 5., 55. a 304 bombardovací divizi
  • 9. Spojení: VHF kanál "B", volací heslo Freezol 16

 

     Díky nepříznivému počasí nad Anglií a západní Evropou bylo zřejmé, že toho dne nehrozí Německu od západu ze vzduchu žádné nebezpečí.Německá luftwaffe se mohla plně soustředit na obranu tisícovky nákladních vagonů umístěných na seřaďovacích nádražích Ostravska - logický cíl spojeneckého útoku. Brzy ráno se stovky letadel 2. bombardovací armády vznesly z letiště ve Foggii a zamířily přes Jadran, Jugoslávii a Maďarsko na Ostravsko. Okolo půl jedenácté dopoledne, nad územím Slovenska napadly německé stihačky 20. letku, která se mírně opožďovala za sevřenou formací létajících pevností. Doprovodné stíhačky opustily formaci bombardérů směrem kupředu a měly být během tří minut nahrazeny novou skupinou amerických stíhaček Lightning. Ty se však oproti plánovaným předpokladům opozdily. Během dvaceti minut byla celá 20. letka bombardérů sestřelena. Sestřeleny byly i další bombardéry z jiných letek.

     Výsledek bombardování severomoravských rafinérií byl americkým velením hodnocen kladně i když to byl den pro 2. bombardovací skupinu a hlavně pro 20. letku katastrofální.

Informace o letecké bitvě zde uvedené jsem použil z publikace "Kapitoly z historie Slavičínska - Letecká bitva nad Slavičínen", kterou vydal klub přátel historie Slavičínska v roce 2004 již ve 4. vydání.

©  Vladimír Chlopčík 2004